Uahistory.info

Наш форум
Написати нам
Зробити стартовою
Додати до обраного
Про нас
Контакти
  Категорії
  Архів новин
Квітень 2018 (3)
Березень 2018 (2)
Лютий 2018 (3)
Січень 2018 (7)
Грудень 2017 (4)
Листопад 2017 (3)
Жовтень 2017 (1)
Вересень 2017 (4)
Травень 2017 (13)
Лютий 2017 (40)
Січень 2017 (81)
Грудень 2016 (44)
Листопад 2016 (23)
Жовтень 2016 (6)
Вересень 2016 (53)
Серпень 2016 (18)
Липень 2016 (23)
Червень 2016 (100)
Травень 2016 (142)
Квітень 2016 (37)
Березень 2016 (70)
Лютий 2016 (54)
Січень 2016 (10)
Грудень 2015 (110)
Листопад 2015 (20)
Червень 2013 (1)
Травень 2013 (2)
Квітень 2013 (48)
Березень 2013 (81)
Лютий 2013 (6)
Січень 2013 (79)
Грудень 2012 (1)
Листопад 2012 (2)
Жовтень 2012 (1)
Вересень 2012 (94)
Серпень 2012 (160)
Квітень 2012 (13)
Березень 2012 (24)
Лютий 2012 (46)
Січень 2012 (20)
Грудень 2011 (43)
Листопад 2011 (8)
Липень 2011 (2)
Червень 2011 (30)
Травень 2011 (28)
Листопад 2009 (1)
Січень 2008 (1)
Грудень 2007 (13)
Листопад 2007 (2)
Жовтень 2007 (2)
Вересень 2007 (5)
Серпень 2007 (10)
Липень 2007 (1)
 



РУСЬКА ПРАВДА

 

1. Оубьеть моужь моужа, то мьстить братоу брата, или сынови отца, либо отцю сына, или братоу чадоу1, любо сестриноу сынови; аще не боудеть кто мьстя, то 40 гривен за головоу: аще боудеть роусин, любо гридин, любо коупчина, либо ябетник, любо мечник, аще изъгои боудеть, любо славенин, то 40 гривен положити зань.

 

2. Или боудеть кровав или синь надъражен, то не искати емоу видока человеку томоу; аще не боудеть на нем знамениа никотораго же, толи приидет видок; аще ли не можеть, тоу тому конець. Оже ле себе не можеть мьстити, то взяти емоу за обидоу 3 гривне, а летцю2 мъзда.

 

3. Аще ли кто кого одарить батогом, любо жердью, любо пястью, или чашею, или рогом, или тылеснш3: то 12 гривне; аще сего не постигнуть, то платити ему: то тоу конець 4.

 

4. Аще оутнеть мечем, а не вынем его, любо роукоятью, то 12 гривне за обидоу.

 

5. Оже ли оутнеть роукоу, и отпадеть роука, любо оусохнеть: то 40 гривен; аще боудеть нога цела, или начнеть храмати, тогда чада смирять.

 

6. Аще ли перст оутнеть который любо: 3 гривны на обидоу.

 

7. А во оусе 12 гривне; а в бороде 12 гривне.

 

8. Отже ли кто вынезь мечь, а не тнеть: то тьи гривноу положить.

 

9. Аще ли ринеть моужь моужа, любо от себе, любо к себе:

 

3 гривне; а видока5 два выведеть; или боудеть варяг или колбяг6, то на ротоу.

 

10. Аще ли челядин съкрыется, любо оу варяга, любо оу кольбяга, а его за три дни не выведоуть, а познають и в третий день: то изымати емоу свои челядин, а три гривне за обидоу.

 

11. Аще кто поедеть на чюжемь коне, не прошав его, то положити 3 гривне.

 

12. Аще поиметь кто чюжь конь, любо ороужие, любо порт, а познаеть в своемь мироу: то взяти емоу свое, а 3 гривне за обидоу.

 

13. Аще познаеть кто, не емлеть его, то не рци емоу: мое; и рци емоу тако: пойди на свод, где еси взял; или не поидеть, то пороучника за 5 днии.

 

14. Аще где взыщеть на дроузе проче, а он ся запирати почнеть: то ити ему на извод пред 12 человека, да аще боудеть обидя не вдал боудеть достойно емоу свои скот, а за обидоу 3 гривне.

 

15. Аще кто челядин пояти хощеть, познав свои, то к оному вести, оу кого то будеть коупил, а той ся ведеть ко дроугомоу, даже доидеть до третьего, то рця третьемоу: вдаи ты мне свои челядин, а ты своего скота ищи при видоце.

 

1 Племіннику від брата.

2 Лікарю.

3 Тупою стороною меча.

4 Тобто в тому випадку, коли не буде нагнаний, а встигне втекти; тоді після виплати 12 гривен справа припиняється.

5 Свідок.

6 Іноземець.

 

 

16. Или холоп оударить свободна моужа, а бежить в хором, а господин начнеть не дати его: то холопа пояти, да платить: господин зань 12 гривне; а за тым где его налезоуть оудареныи той моужь, да бьють его.

 

17. А иже изломить копье, любо щит, любо порт1, а начнеть хотети его деръжати оу себе, то приати скота оу него; а иже есть изломил, аще ли начнеть приметати, то скотом емоу заплатити колько дал боудеть на нем 2.

 

Правда оуставлена, Роуськои земли; егда ся съвокупил Изяслав, Всеволод, Святослав, Коснячко, Перенес, Мыкифор Кыянин, Чюдин, Микула

 

18. Аще оубьють огнищанина в обидоу, то платити зань 80 гривен оубиици, а людем не надобе: а в подъездьном княжи 80 гривен.

 

19. А иже оубьють огнищанина в разбои, или3 оубиица не ищоуть: то вирное платити в ней же ви. р. и голова начнеть лежати.

 

20. Аже оубиють огнищанина оу клети, или оу коня, или оу говяда, или оу коровье татьбы, то оубити в пса место; а тоже покон и тивоуницоу.

 

21. А в княжи тивоуне 80 гривен; а конюх старый оу стада 80 гривен, яко оуставил Изяслав в своем ко'нюсе, его же оубиле Дорогобоудьци.

 

22. А в сельском старосте княжи и в ратаннем 12 кривне; а врядовници княже 5 гривен.

 

23. А в смерде и в хоне 5 гривен.

 

24. Аще роба кормилица, любо кормиличиц, 12.

 

25. А за княжь конь, иже той с пятном, 3 гривне; а за смердеи 2 гривне.

 

26. За кобылоу 60 резан; а за вол гривноу; а за корову 40 резан; а за третьяк 15 коун; а за лоныдиноу полъгривне; а за теля 5 резан; за яря ногата; за боран ногата.

 

27. А оже оуведеть чюжь холоп любо робоу, платити емоу за обидоу 12 гривне.

 

28. Аще же приидеть кровав моужь любо синь, то не искати ему послоуха.

 

29. А иже крадеть любо конь, любо волы, или клеть, да еще боудеть един крал, то гривноу и тридесят резан платити емоу; или их будеть 18, то по три гривне и по 30 резан платити моужеви.

 

30. А в княже борта 3 гривне любо пожгуть, любо изоудроуть.

 

31. Или смерд оумоучать, а без княжна слова, за обиду з гривны.

 

 

32. А в гнищанине и в тивоунице и в мечницм 12 гривне.

 

33. А иже межоу переореть любо перетес, то за обидоу 2 гривне.

 

34. А оже лодью уокрадеть, то за лодью платити ЗО резан, а продажи 60 резан.

 

35. А в голубе и в коуряти 9 коун.

 

36. А в оутке, и в гоусе, и в жераве, и в лебеди ЗО резан, а продажи 60 резан.

 

37. А оже оукрадоуть чюжь пес, любо ястреб, любо окол, то за обидоу 3 гривни.

 

38. Аще оубьют татя на своем дворе, любо оу клети, или оу хлева, то той оубит; аще ли до света держать, то вести его на княжь двор; а оже ли оубьють, а люди боудоуть видели связан, то платити в нем.

 

39. Оже сено крадоуть, то 9 коун; а в дровех 9 коун.

 

40. Аже оукрадоуть овъцоу или козоу или свинью, а и боудеть 10 одиноу овъцу оукрале, да положить по 60 резана продажи.

 

41. А кто изимал, томоу 10 резан; а от грние мечникоу коуна, а в девятиноу 15 коун, а князю 3 гривны; а от 12 гривноу емъцю 70 коун, а в десятиноу 2 гривне, а князю 10 гривен.

 

42. А се поклон вирныи: вирникоу взяти 7 ведор солодоу на неделю, тъже овен, любо полот, или две ногате; а в среду резаноу, в три же сыры, в пятницоу такоже; а хлеба по колькоу моугоуть ясти и пшена; а кур по двоє на день; коне 4 поставити и соути им на рот колько могоуть зобати; а вирникоу 60 гривен и10 резан й 12 веверицы; а переде гривна; или ся пригоди в говение рьбами, то взяти за рыбы 7 резан: т всех коун 15 коун в неделю; а борошна колько моугоуть изтьясти. До недели же виро зберуть вирници. То ти оурок Ярославль.

 

43. А се оурок мостьников: аще помостивше мост, взяти от дела ногата, а от городници ногата; аще же будеть ветхаго моста подтвердити неколико доск, или 3, или 4, или 5, то тоеже.

 

1Одяг.

2 Тобто якби не захопв попсованого тримати за собою, то заплатити йому скоту спльки, скільки він би сам заплатив за ці речі.

3 Вважають, що тут замість “или” треба читати “и”.

 

Історія України в документах і матеріалах.—Т. 1.—С. 124—127.

 

 

НАВАЛА ТАТАРО-МОНГОЛЬСЬКИХ ЗАВОЙОВНИКІВ НА КИЇВСЬКУ РУСЬ

 

Батий же, взявши Козельськ, пішов у землю Половецьку, а звідти став посилати (війська) на городи руські. Взяв він город Переяславль списом, вибив його увесь, і церкву архангела Михайла сокрушив і начиння церковне незчисленне срібне і золоте, і дороге каміння узяв. І єпископа преподобного Симеона, вони убили.

 

У той же час послав він (війська) на Чернігів. Обступили вони город великою силою і Мстислав Глібович, почувши про напад на город іноплемінних, прийшов на них зо всіма воями. Билися вони, переможений був Мстислав, і безліч із воїв його побито було, і взяли вони город і запалили вогнем. Єпископа (Порфирія) вони зоставили живим і одвели його в Глухів.

 

Менгухан тим часом прийшов розвідати город Київ, і став він на тій стороні Дніпра коло городка Пісочного. Побачивши город, він здивувався красі його і величі його. Він прислав послів своїх до Михайла (Всеволодовича) до городян, хотячи їх обманути, та вони не послухали його.

 

Літопис руський. — С. 394.

 

 

 

ГЕРОЇЧНА БОРОТЬБА КИЯН ПРОТИ ТАТАРО-МОНГОЛЬСЬКИХ ЗАВОЙОВНИКІВ

(1240 р.)

 

В лето 6748. Приде Батый Киеву в силе тяжьце, многомь множьством силы своей, и окружи град и остолпи сила Татарськая, и бысть град во обьдержаньи велице. И бе Батый у города и отроци его обьседяху град, и не бе слышати от гласа скрипания телег его, множества ревения вельблуд его, и рьжания от гласа стад конь его. И бе исполнена земля руская ратных. Яша же в них Татарина, именемь Товрул, и т исповеда им всю силу их; се бяху братья его силныи воеводы: Урдюй, Байдар, Бирюй, Кайдан, Бечак, н Меньгу, и Кююкь иже вратися уведав смерть канову и бысть каномь, не от роду же его, но бе воевода его перьвый, се Бедяй богатур и Бурунъдяй багатырь, иже взял Болгарьскую землю и Суждальскую; инех бес числа воевод, их же не исписахом зде. Постави же Баты порокы городу, подъле врат Лядьскых, ту бо беаху пришли дебри; пороком же беспрестани бьющим день и нощь, выбиша стены, и возиидоша горожани на избыть стены и ту беаше видити лом копейны и щет скепание, стрелы омрачиша свет побеженым; и Дмитрови ранену бывшу, взиидоша Татаре на стены и седоша того дне и нощи. Гражане же создаша пакы другий град, около святое богородице. Наутрея же придоша на не, и бысть брань межи ими велика; людем же узбегшим на церковь и на комары церковныя, и с товары своими, от тягости повалишася с ними стены церковныя, и прият бысть град сице воими. Дмитрея же изведоша язвена и не убиша его, мужьства ради его.

 

В то же время ехал бяше Данил во Угры королеви, и еще бо бяшеть не слышал прихода поганых Татар на Кыев. Батыю же вземшю град Кыев и слышавшу ему о Даниле, яко в Угрех єсть, поиде сам Володимерю и приде к городу Колодяжьну, и постави порока 12 и не може разбита стены, и начат перемолъвливати люди; они же, послушавше злого с(ъ)вета его, передашася и сами избити быша. И приде Каменцю, Изяславлю, взят я; видив же Кремянець и град Данилов, яко невозможно прияти ему и отъиде от них; и приде к Володимерю, и взя и копьемь и изби и не щадя, такоже и град Галичь, иныи грады многы, им же несть числа. Дмитрови, Кыевьскому тысяцкому Данилову; рекщу Батыеви: “не мози стряпати в земле сей долго, время ти есть на Угры уже пойти; аще ли встряпаеши, земля ти есть силна сберуться на тя и не пустять тебе в землю свою”; про то же рече ему, види бо землю гибнущу Рускую от нечестиваго. Батый де послуша с(ъ)вета Дмитрова, иде во Угры...

 

Історія України в документах і матеріалах.—С. 170.

 

 

БИТВА РУСЬКИХ КНЯ3ІВ I ПОЛОВЦІВ 3 ТАТАРО-МОНГОЛАМИ НА Р. КАЛЦІ

(1223 р.)

 

а) В лето 6731. По грехом по нашим, приидоша языци незнаемии, при великомь князи Киевьском Мстиславе Романовиче, внуце Ростиславле Мстиславича. Придоша бо неслыхании, безбожнии Моавитяне, рекомии Татарове, их же добре ясно никто же совесть, кто суть и откуду приидоша, и что язык их, и которого племени суть, и что вера их; зовут же я Татары, а инии глаголють Таурмены, а друзии Печенези, инии же глаголють, яко сии суть, о них же Мефодей, епископ Патаромский, сведетельствует, яко сии суть вышли из пустыня Етривьскиа, сущий межи востоком и севером, ко скончанию времени явитися им, их же загна Гедеон, и попленять всю землю от востока и до Ефранта и от Тигрь до Понтьского моря, кроме Ефиопия. Бог един весть их; но зде вписахом о них памяти ради князей Рускых и беды, яже Я суть имь от них. Про сих слышахом, яко многы страны поплениша: Ясы, Обезы и Касогы; приидоша же на землю Половетскую, и Половцемь ставшим, а Юрьи Кончаковичь бе болий всех Половець, и не може стати противу лицу их, но бегающу ему; а Половци не возмогше противитися им, побегоша, и мнози избиени быша, и гониша их до реки Днепра, а иных загнаша по Дону и в лукоморя, и тамо изомроша и убиваеми гневом божиим и пречистыа его матери. Много бо ти Половци зла створиша Руской земли; бог же отмщение створи над безбожными Куманы, сынми Измайловыми, победиша их Татари и инех язык. Приидоша всю страну Куманьску, и приидоша близь Руси, а Котяк Половецкий князь со инеми князи и со останком Половець прибегоша, идеже зовется вал Половетский, а Данил Кобяковичь, Юрьи Кончаковичь убиена быста, а инии мнози Половци прибегоша в Рускую оемлю. Сей же Котяк бысть тесть князю Мстиславу Мстиславичю Галичьскому, и прииде с поклоном с князи Половецкими к зятю Мстиславу, а Галичь, и ко всем княземь Рускым, дары принесе многы: кони, и вельбуды, буйволы, девкы, и одари все князи Рускиа глаголаша же к нимь сице: “нашю землю днесь одолели Татари, а ваша заутра возмуть пришед, то побороните нас; аще ли не поможете намь, то мы ныне иссечени будемь, а вы наутреи иссечени будете. И нача молитися Котяк затю своему о пособии, а Мстислав нача молитися братии своей, князем Рускым, река: “аще мы, братие, симь не поможемь, то предатися им же, да болши будет сила их”; и тако думавше много и яшася пособити Котяню, слушаще молениа Половецкых князей. Бывшу же совету всех князей во граде Киеве, сотвориша сице совет: “лучше бы нам срести их на чюжей земли, нежели на своей”, и начаша свои строити, кийждо свою власть. Тогда бе в Киеве князь Мстислав, сын Романов Ростиславича, а в Чрънигове Мстислав Святославичь Козельский, а в Галиче Мстислав Мстиславичь, ти бо бяху старейший в Руской земли, князя же великого Юрья Всеволодовича Суздальскаго в том совете не было; с ними же князи молодии: князь Данило Романовичь сын Мстиславича, князь Михаиле Всеволодовичь Чърниговьский внук Святослава Олговича, князь Всеволод сын Мстислава Киевьскаго, и инии князи мнози; тогда князь великий Половецкий крестися Басты, а Василка же не бе, в Володимери млад. И съвокупиша землю Руськую всю противу Татаром, и приидоша к реце Днепру на Заруб ко острову Варяжьскому. Уведаша же Татарове, яко идут князи Рустии противу имь, и послаша послы ко княземь Рускым, ркуще: “се слышим, оже противу нас идете, полушавше Половець, а мы вашей земли не заяхом, ни городов ваших, ни сел, ни на вас приидохомь; но приидохомь, богом попущени, на холопы наша и на конюси своя, на поганыа Половци, а вы возмите с нами мир, зане рати с вами нам нет; а аще побежать к вам Половци, и вы их (бейте от себе, а товар емлите себе, слышахомь бо яко много зла и вам творят, того деля мы их от себе бьемь”. Князи же Рустии того не послушаше, но и послы Татарьскиа избиша, а сами поидоша противу; и не дошедше Ошелья, сташа на Днепре. И послаша Татарове другыя послы, глаголюще: “аще есте послушали Половець и послы есте наши избили, а идете противу намь, то вы пойдете; а мы вас не замали ничем, а всем нам бог”; и отпустиша послы их. И прииде же ту вся земля Половецкаа и вси князи, а из Киева князь Мстислав со всею силою, а Володимер Рюриковичь со Смолняны, и вси князи Рустии, и вси князи Чръниговьстии, и Смолняне и инии страны. Тогда же князь Мстислав Галичьский перебродися Днепр в тысящи вой на сторожи Татарьские, и победи а, а останок их побеже с воеводою с Гемебяком, и ту имь не бе помощи; погребоша же воеводу своего Гомебяка живаго в землю, хотяще живаго ублюсти, и ту наидоша его; испросивше же Половци, убиша его. Слышавше же то князи Рустии, поидоша вси вкупе за Днепр на множество людий, а Галичане и Волынци кииждо со своими князи, а Куряне, и Трупчане и Путивльцы приидоша кииждо со своими князи; приидоша же и выгонци Галичьские в лодьях по Днестру, и выидоша в море, бе бо лодий 1000, и войдоша в реку Днепр, и возведоша пороги, и сташа у реки Хортици на броде на протолчьи; бе же с ними Домаречичь Юрье и Држикрай Володиславичь. Пришедши же вести во станы, яко пришли суть подсмотрити олядии Руския, слышавше Данил Романовичь, и всед на конь гна, и сущий конници и инии мнози князи с ним гнаша, видети рати; онем же шедшим, Юрьи же им сказаша, яко стрелци суть, пуще и Половець; инии же млъвяху, яко прости людие суть; Юрьи же Домаречичь млъвяше: “ратници суть и добраа воя”. И приехавше сказаша Мстиславу, Юрьи же все сказа, и рекшим молодым князем: “Мстиславе и другий Мстиславе! не стоите, пойдем противу им”. Преидоша же вси князи реку Днепр, и, поидоша на коних в поле Половецкое, и усретоша Татарове полкы Рускиа; стрелци же Русския победиша их и гнаша в поле далече, секуще их, и взяша скоты их, а со стады утекоша, яко всем воем наплънитися скота. Оттуда же идоша по них 8 дний до реки Калкы, и ту сретоша сторожеве Татарьстии, и удариша на пълци Рустии, сторожеве бе бишася с полкы Рускыми, и убиен бысть ту Иоан Дмитреевичь и ина два с ним; Татаромь же отъехавшим, и на прежереченней реце Калце усретоша Татарове Половецкия полкы и Руския. Князь же Мстислав Мстиславичь повеле пред перейти реку Калку Данилови с полкы и инем полком с нимь, а сам по них переиде; и зашедше за реку за Калку, и послаша во сторожех Яруна с полки и с Половци, а сами станом сташа ту, а князь Мстислав еха вборзе после. Видевшу же ему полки Татарьскиа, и приехав вооружитися повеле вборзе; а княземь Мстиславу и другому Мстилаву, седящим во стану, а не ведущим того, не поведа бо има Мстислав Мстиславичь зависти ради, бе бо котора межи има велика. Сшедшим же ся полком в место, Данил же выеха наперед, и Семен Олюевичь и Василко Гавриловичь, и разыдошася в полкы Татарьскиа. Василкови же сбодену бывшу, а Данилу бодену бывшу в перси, не чюяше же раны младеньства ради и буести, бывшей на телеси его; бе бо лет 18, но крепок бе на брань. Избивающу же ему Татары мужествене, видев же то Мстислав Немый, мнев яко Данило проболей бысть, и потечетъй на них; бе бо той мужь крепок, понеже ужика сы Роману, от племене Володимеря Манамаша: бе бо велику любовь имея ко отцю его, яко по смерьти своей власть свою дая князю Данилови. Татаром же бегающим, Данилови же избивающи их своим полком, и Олгови Курьскому крепко бьющуся с ними, тогда же Ярун и инии полци Половечьстии съступишася с ними, хотяще битися; пакы же воскоре побегоша Половци, и потопташа бежаще станы Рускых князь, а князи не успеша оплъчитися противу их, и смятошася вси полци Рустии, и бысть сеча зла и люта, грех ради наших Рускым полком побежденом бывшим. Данил же видев, яко крепчае брань Татарськаа належит, обрати конь свой и побеже от устремлениа противных, и вжада воды и пий, и почюти рану на телеси своем, во брани же не позна ея крепости ради мужества возраста своего; бе бо дърз и храбор, и не бе ни в чем же ему зарока. И бысть победа на вси князи Руские, ака же не бывала от начала Руской земли никогда же. Видев же се великий князь Киевьский бывшее зло, и не движеся никамо же с места; стал бе на горе над рекою Кадкою, бе бо место каменисто, и ту учиниша городок с копьем, и бися с ними из города по 3 дни. А инии Татарове поидоша после Рускых князей, бьюще их и до Днепра, а у города осташася два воеводы, Чегыркан и Тешукан, на князя Мстислава, и на зятя его на Андреа, на Александра Дубровьского; беста бо ту 2 князя со княземь Мстиславом. Ту же и Бродници быша старый, и воевода их Плоскиня, и ту окаанний даша роту ко князю Мстиславу и обема князема, яко не избити их, но пустити их на искуп, и солгав окаанний предасть их, связав, Татаром, а город взяша, людей же изсекоша, а князей подкладоша под дскы, и седоша връху их обедати, и тако ту скончаша князи живот свой. А инех князей гонячи до Днепра 6 убиша: князя Святослава Каневьского, Изяслава Ингворьского. Святослава Шумьскаго, Мстислава Чръниговьского со сыном, Юрья Несвежьскаго, а вой тблико 10-й прииде; и Александр Поповичь ту же убиен бысть со инеми 70-ю храбрых. Князь же Мстислав Мстиславичь тогда преже всех пребеже Днепрь и перевезся за нь, повеле ладии жещи, а иные сещи и отринути от брега, бояса по себе погони от Татар, а сам едва убеже от Татар в Галичь; а молодии князи прибежали в малелюдии, а князь Володимер Рюриковичь прибег в Киев, всед на стол. Си же сключися от Татар месяца июня 16, Татаром же победившим Рускиа князи, за прегрешение христианьское, и дошедшим им до Новагорода Святополчскаго, Русь же, не ведяху злобы и льсти Татарьские и ненависти на християн, исхождаху противу им со кресты, они же избиваху всех. Милостивый человеколюбець бог, ожидая покаянна христианьскаго, обрати Татар воспять от рекы Днепра на землю восточную, и повоеваша землю Таногутскую и ины страны; тогда же и Чаногиз н убиен бысть. Се же бысть нам за грехы наша, бог вложи доумение в нас, и погибе множества людий, и бысть вопль и аоздыхание и печаль по всем градом и по волостем; и глаголаху не сице, яко единех Киан изгибе тогда 10000. Егда же почаша князи съвокупляти полкы своя противу безбожных Татар, то да же и в Володимерь послашася ко князю Юрью Всеволодичю помощи просяще; он же посла к ним сыновца своего Василька Костянтиновича с Ростовци и с прочими вой. Василко же поидр вскоре, и не успе прийти к ним, но бывшу ему у Чрънигова и слыша зло, створившееся над Рускыми князи, и возвратися воспять, сохранен богомь и силою креста честнаго, и прииде во свой Ростов, славя бога и святую богородицю. Сих же злых Татар Таурмен не сведаемь откуду быша пришли на нас и камо ся дели опять. Того же лета ведро бе велми, мнози бо борове и болота загарахуся, и дымове силнии бяху, яко не далече бе видети человекомь: бе бо яко мгла к земли прилегла, яко и птицам по аеру не бе лзе летати, но падающе на землю умираху. Яви же ся звезда на западе тогда, от нея же бе луча не во зрак человекомь, но яко к полуденью, восхождаше же с вечера по заходе солнечнемь, и бе величеством паче инех звезд; и перебысть тако 7 дний и пакы явися луча та от нея к востоку, и такс пребысть 4 дний, и невидима бысть.

 

Історія України в документах і матеріалах.—Т. 1.—С. 154—157.

 

Документи взято з хрестоматії з історії України для студентів вузів Укладачі: Б.І.Білик, Л.В.Дячук, Я.С Калакура, С.М.Клапчук, А.П.Конашевич, В.С.Крижанівський, В.Є.Кругляков, В.Я.Мельник, В.Ф.Остафійчук, В.В.Пилипенко, Д.Ф.Розовик, Н.В.Терес, В.І.Червінський, М.М.Ющенко. К.: ІСДО, 1993. - 376 с.

 

http://www.history.univ.kiev.ua/ukrbooks/pervisn.htm

 (голосів: 1)

Автор: Admin 19 грудня 2007 | Переглянуто: 3405 | Коментарів: 0 | Друкувати
  Популярні
  Опитування
Чому українці часто соромляться визнавати себе українцями?
Бо не знають своєї історії
Тому що українці це виключно злочинці, повії та інші маргінали
Бути росіянином, поляком чи американцем більш престижно
Loading
  Вхід на сайт
ПЕРЕКЛАДАЧ ОНЛАЙН
Copyright © 2005-2017 by Mykola Vitenko
Прикарпатський порталНовиниПогодаАвто Спорт Реферати Аукціон ТуризмМобільний світФорумОголошенняКаталогРекламаГороскопиПошта РоботаЧатиМагазинФiнансиПошукКомп'ютериЛистівкиЗнайомстваБлогиАнекдотиМузикаФотоРадіоМистецтвоХобіРозсилкиРайониВідеоАкціїТелегiдБiблiотекаIсторiяМагазиниТоп 100ЩоденникиПрограмиУкраїнський проектПрикарпатська ледіУкраїнський жіночий порталНерухомість ПрикарпаттяПортал українських колекціонерів УКРАЇНСЬКИЙ ЧОЛОВІЧИЙ ПОРТАЛКОМПЮТЕРНА УКРАЇНАMAN.IF.UAУкраїнська хатаТУРИСТИЧНИЙ ПОРТАЛ