Uahistory.info

Наш форум
Написати нам
Зробити стартовою
Додати до обраного
Про нас
Контакти
  Категорії
  Архів новин
Лютий 2018 (3)
Січень 2018 (7)
Грудень 2017 (4)
Листопад 2017 (3)
Жовтень 2017 (1)
Вересень 2017 (4)
Травень 2017 (13)
Лютий 2017 (40)
Січень 2017 (81)
Грудень 2016 (44)
Листопад 2016 (23)
Жовтень 2016 (6)
Вересень 2016 (53)
Серпень 2016 (18)
Липень 2016 (23)
Червень 2016 (100)
Травень 2016 (142)
Квітень 2016 (37)
Березень 2016 (70)
Лютий 2016 (54)
Січень 2016 (10)
Грудень 2015 (110)
Листопад 2015 (20)
Червень 2013 (1)
Травень 2013 (2)
Квітень 2013 (48)
Березень 2013 (81)
Лютий 2013 (6)
Січень 2013 (79)
Грудень 2012 (1)
Листопад 2012 (2)
Жовтень 2012 (1)
Вересень 2012 (94)
Серпень 2012 (160)
Квітень 2012 (13)
Березень 2012 (24)
Лютий 2012 (46)
Січень 2012 (20)
Грудень 2011 (43)
Листопад 2011 (8)
Липень 2011 (2)
Червень 2011 (30)
Травень 2011 (28)
Листопад 2009 (1)
Січень 2008 (1)
Грудень 2007 (13)
Листопад 2007 (2)
Жовтень 2007 (2)
Вересень 2007 (5)
Серпень 2007 (10)
Липень 2007 (1)
 



ПІЛЬГИ ТАТАРСЬКИХ ХАНІВ ПРАВОСЛАВНІЙ ЦЕРКВІ

 

Ярлыки, сиречь жалованныя грамоты, иже давали первые Цари Ординские, и сущий по них вси, святейшим преосвященным Митрополитом Киевским и всея Руссии, легость церковным домом и людем православным.

 

В лето 6721 (1313) поиде во Орду Петр Митрополит Киевский и всея Руссии, вкупе с Великим Князем Михаилом Ярославичем Тферским, обиды ради церковных от лукавых человек судов и управлений, и пошлин, и уроков и даней имений и стяжаний людей всего причта церковнаго, и о всех десятинах Митрополичьих... Вси приходили в Орду к Царем, и ярлыки имали, кождо на свое имя. И вси великие Князи Русские и Митрополиты, и Епископы Русские, ярлыки имали, каждой на свое имя Но милостию божию, Петр Митрополит во Орде у царя был в велицей чести, и отпущен был от царя в борзе со многою честию и управою, и с ярлыки и с дефтери; и прииде в свою Митрополию на Русь, и вси православные христиане сретоша его со многою радостию.

 

Первый ярлык

 

А се ярлык Язбека царя, Петру Митрополиту, всея Руссии чудотворцу. Вышняго и безсмертнаго бога силою и волею и величеством и милостию его многою. Язбяково слов. Всем нашим князем, великим и средним и нижним, и сильным воеводам и вельможам, и князем нашим удельным и Дорогам славным, и Польским князем высоким и нижним, и Княжником, Уставодержальником и учительным людским Повестником, и Сбирателем и Баскаком, и Послом нашим и Гонцом, и Данщиником, и Писцом, и мимоездящим Послом, и Ловцом нашим, и Сокольником, и Пардусником, и всем людям высоким и нижним, малым и великим, нашего царства, по всем нашим странам, по всем нашим улусам, где наша, бога безсмертнаго силою, власть держит и слово наше владеет. Да никто же не обидит на Руси соборную церковь Митрополита Петра, и его людей и церковных его; да никто же взимает ни стяжаний, ни имений, ни людей. А знает Петр Митрополит в правду, и право судит, и управляет люди своя в правду в чем ни будь: и в разбои, и в поличном, и в татьбе, и во всяких делах ведает сам Петр Митрополит един, или кому прикажет. Да вси покоряются и повинуются Митрополиту, вся его церковныя причты, по первым изначала законом их, и по первым грамотам нашим, первых царей великих грамот и дефтерем. Да не вступаются в церковное и Митрополиче никто же, занеже то божие все суть: а кто вступится, а наш ярлык и наше слово преслушает, тот есть богу повинен, и гнев на себя от него приимет, а от нас казнь ему будет смертная. А Митрополит правым путем ходит, да правым путем пребывает и спешится, да правым сердцем и правою мыслию вся своя церковная управляет и судит и ведает, или кому повелит таковая деяти и управляти. А нам в то не вступатися ни во что, ни детям нашим, ни всем нашим князем нашего царства и всех наших стран, и всех наших улусов; да не вступаются никто же, ни чем, в церковныя и в митрополичи, ни в волости их, и в села их, ни во всякия ловли их, ни в борти их, ни в земли их, ни в улусы их, ни в лесы их, ни в ограды, ни в волостныя места их, ни винограды, их, ни в мельницы их, ни в зимовища их, ни в стада их конныя, ни во всякие скотския стада; но всястяжания и имения их церковныя, и люди их, и причты их, и рея законы их, уложенные старые от начала их — то все ведает Митрополит, или кому прикажет. Да не будет ничто уже перечинено, или порушено, или кем изобижено; да пребывает Митрополит в тихом и кротком житии безо всякия голки; да правым сердцем и правою мыслию молит бога за нас, и за наши жены, и за наши дети, и за наши племя. И мы бо такоже управляем и жалуем якоже и прежние цари ярлыки им давали и жаловали их; а мы, по томуж пути, темиж ярлыки жалуем их, да бог нас пожалует, заступит; а мы божия бережем, и даннаго богу не взимаем; а кто взимает божия, и тот будет богу повинен; а гнев божий на него же будет, а от нас будет казнен смертною казнью; да то видя, и иные в боязни будут. А поедут наши Баскаки, и Таможники, Данщики, Поборщики, Писцы,— по сим нашим грамотам, как наше слово молвило и уставило, да все будут целы соборные церкви митрополичи, ни кем, ни от кого не изобижены воя его люди и вся его стяжания, как ярлык имеет: Архимандриты, и игумены, и попы, и вся причты церковныя, ни чем ни кто да не будет изобижен. Дань ли на нас емлют, или иное что ни буди: тамга ли, поплужское ли, ям ли, мыт ли, мостовщина ли, война ли, ловитва ли коя ни буди наша; или егда на службу нашу с наших улусов повелим рать сбирати, где восхотим воеватн,— а от соборныя церкви и от Петра Митрополита ни кто же да не взимает—и от их людей и от всего его причта: те бо за нас бога молят, и нас блюдут, и наше воинство укрепляют; кто бо того и преж нас не ведает, что бога безсмертнаго силою и волею живут все и воюют? То все ведают. И мы, богу моляся, по первым же царей грамотам, грамоты им давали жалованыя, а не изыначивали ни в чем. Как то было преж нас, так молвя, и наше слово уставило. По первому пути которая дань наша будет, или запросы наши накинем, или поплужное, или Послы наши будут, или кормы наши и коней наших, или подводы, или корм Послов наших, или наших Цариц, или наших детей, и кто ни есть, и кто ни будь, да не взимают, да не просят ничто же; а что возмуть, и они отдадут назад третицею, аще будет взяли за нужду, великую; а от нас им будет не кротко, а наше око тихо на них не смотрит. А что будут церковныя люди, ремесленицы кои, или писцы, или каменные здатели, или древянные, или иные мастеры, каковы ни буди, или ловцы какова лова ни буди, или сокольницы, а в то наши никто не вступаются и на наше дело Да не емлют их; и Пардусницы наши, и Ловцы наши, и Сокольннцы наши, и Побережницы наши, да не вступаются в них, и Да не взимают у них их дельных орудий, да не отнимают ничего ж. А что закон их, и в законе их церкви, и монастыри, и часовни их, ничем да не вредят их, ни хулят; а кто учнет веру хулити или осужати, и тот человек не извинится ни чим же и умрет злою смертию. А что попы и дьяконы их, един хлеб ядят и во едином дому живут у кого брат или сын, и тем, по томуж пути наше жалованье; ож кто будет от них не выступил, а Митрополиту не служит, а живет тот себе именем поповским, да не отымается, но дает дань. А попы и дьяконы, и причты церковные пожалованы от нас по перьвой нашей грамоте, и стоят молящеся за нас богу правым сердцем и правою мыслию; а кто учнет неправым сердцем о нас молитися богу, то грех на нем будет. А кто будет поп, или диакон, или причетник церковный, или людин, кто ни буде, откуду ни есть. Митрополиту похотят слу-жити и о нас бога молити, что будет о них у Митрополита в мысли, то ведает Митрополит. Так слово наше учинило, и дали есмя Петру Митрополиту грамоту сию крепости ему для, да сию грамоту видяще и слышаще вси людие, и все церкви, и все монастыри, и все причты церковные, да не преслушают его ни в чем, но послушни ему будут, по их закону и по старине, как у них изстари идет. Да пребывает Митрополит правым сердцем, без всякия скорби и без печали, бога моля о нас и о нашем царстве. А кто вступит в церковное и в митрополичье, и на того гнев будет божий, а по нашему великому истязанию не извинится ничим же, и умрет злою казнью. Так ярлык дан. Так молвя, слово наше учинило. Таковою крепостию утвердило. Заечьего лета, осеньняго перваго месяца 4 ветха. На полиих писан и дан.

 

Історія України в документах і матеріалах.-Т. 1.—С. 200—202.

 

 

 

ПОУЧЕНИЯ ВОЛОДИМИРА МОНОМАХА

Уривки

 

Поученье. Аз худый дедом своим Ярославом, благословленым, славным, нареченый в крещении Василий, Русьскымь именемь Володимир, отцемь възлюбленымь и матерью своею Мьномахы 1.

 

1Пропуск у тексті.

 

и хрестьяных людий деля, колико бо сблюд по милости своей и по отнн молитве от всех бед. Седя на санех, помыслих в души своей и похвалих бога, иже мя сих днев грешнаго допровади. Да дети мои, или ин кто, слышав ею грамотицю, не посмейтеся, но емуже люба детий моих, а приметь ю в сердце свое, и не ленитися начнеть такоже и тружатися: первое, бога деля и душа своея, страх имейте божий в сердции своемь, и милостыню творя неоскудну, то бо есть початок всякому добру. Аще ли кому не люба грамотиця си, а не поохритаються, но тако се рекуть: на далечи пути, да на санех седя, безлепицю (е)си молвил. Усретоша бо мя слы от братья моея на Волзе, реша: “потъснися к нам, да выженем ростиславича и волость их отъимем; еже ли не поидеши с нами, то мы собе будем, а ты собе”, и рех: “аще вы ся и гневаете, не могу вы я ити, ни креста переступити”. И отрядив я, взем Псалтырю, в печали разгнух я, и то ми ся выня: векую печалуеши, душе? векую смущаеши мя? и прочая. И потомь собрах словца си любая...

 

...Си словца прочитаюче, дети моя, божествная, похвалите бога, давшаго нам милость свою, и се от худаго моего безумья наказанье; послушайте мене, аще не всего приимете, то половину. Аще вы бог умякчить сердце, и слезы своя испустите о гресех своих, рекуще: якоже блудницю и разбойника и мытаря помиловал еси, тако и нас грешных помилуй; и в церкви то дейте и ложася. Не грешите ни одну же ночь, аще можете, поклонитися до земли; а ли вы ся начнеть не мочи, а трижды; а того не забывайте, не ленитеся, темь бо ночным поклоном и пеньем человек побежаеть дьявола, и что в день согрешить, а тем человек избываеть. Аще и на кони ездяче не будет ни с кым орудья, аще инех молитв не умеете молвити, а “Господи помилуй” зовете бес престани, втайне; та бо есть молитва всех лепши, нежели мыслити безлепицю ездя. Всего же паче убогых не забывайте, но елико могуще по силе кормите, и придавайте сироте, и вдовицю оправдите сами, а не вдавайте силным погубити человека. Ни права, ни крива не убивайте, ни повелевайте убити его; аще будеть повинен смерти, а душа не погубляйте никакояже хрестьяны. Речь мовля-че, и лихо и добро, не кленитеся богомь, ни хреститеся, нету бо ти нужа никосяже; аще ли вы будете крест целовати к братьи, или к кому, а ли управивъше сердце свое, на немже можете устоятн, тоже целуйте, и целовавше блюдете, да не, приступни, погубите душе своее. Епископы, и попы и игумены, с любовью взимайте от них благословленье, и не устраняйтеся от них, и по силе любите и набдите, да приимте от них молитву от бога. Паче всего гордости не имейте в сердци и в уме, но рцем: смертни есмы, днесь живи, а заутра в гробе; се все, что ны еси вдал, не наше, но твое, поручил ны еси на мало дний; и в земли не хороните, то ны есть велик грех. Старыя чти яко отца, а молодыя яко братью. В дому своемь не ленитеся, но все видите; не зрите на тивуна, ни на отрока, да не посмеются приходящий к вам и дому вашему, ни обеду вашему. На войну вышед, не ленитеся, не зрите на воеводы ни питью ни еденью не лагодите; ни спанью; и стороже сами наряживайте, и ночь, отвсюду нарядивше около вой, тоже лязите, а рано встанете; а оружья не снимайте с себе вборзе, не розглядавше ленощами, внезапу бо человек погыбаеть. Лже блюдися и пьяньства и блуда, а том бо душа погибаеть и тело. Куда же ходяще путем по своим землям, не дайте пакости деяти отроком, ни своим, ни чюжим, ни в селех, ни в житех, да не кляти вас начнуть. Куди же пойдёте, идеже станете, напойте, накормите унеина; и более же чтите гость, откуду же к вам придеть, или прост, или добр, или зол, аще не можете даром, брашном питьемь: ти бо мимоходячи прославять человека по всем землям любо добрым, любо злым. Болнаго присетите; над мертвеця идет те, яко вси мертвени есмы; и человека не минете, не привечавще добро слово ему дадите. Жену свою любите, но не дайте им над собою власти. Се же вы конець всему: страх божий имейте выше всего; аще забываете всего, а часто прочитайте: и мне будеть бесорома, и вам будеть добро. Егоже умеючи, того не забывайте доброго, а егоже не умеючи, а тому ся учите, якоже бо отець мой, домя седя, изумеяше 5 язык, в том бо честь есть от инех земль! Леность бо всему мати: еже умееть, то забудеть, а егоже не умееть, а тому ся не учить; добре же творяще, не мозите ся ленити ни на что же доброе, первое к церкви: да не застанеть вас солнце на постели; тако бо отець мой деяшеть блаженый и вси добрии мужи свершении; заутренюю отдавше богови хвалу, и потом солнцю всъходящю, и узревше солнце и прославити бога с радостью, и рече: просвети очи мои, Христе боже, и (же) дал ми еси свет твой красный, и еще: Господи, приложи ми лето к лету, да прок, грехов своих покаявся, оправдив живот, тако похвалю бога; и седше думати с дружиною, или люди оправливати, или на лов ехати, или поездити, или лечи спати: спанье есть от бога присужено полудне, о т чин бо почиваеть и зверь, и птици, и человеци. А се вы поведаю, дети моя, труд свой, оже ся есмь тружал, пути дея и ловы 13 лет. Первое к Ростову идох, сквозе Вятиче, посла мя отець, а сам иде Курьску; и пакы 2-е к Смолиньску со Ставкомь Скордятичем, той пакы и отъиде к Берестию со Изяславомь, а мене посла Смолиньску; то и-Смолиньска идох Володимерю. Тое же зимы той послата Берестию брата на головне, иде бяху пожгли, той ту блюд(ох) город тех. Та идох Переяславлю отцю, а по Велице дни ис Переяславля та Володимерю, на Сутейску мира творит с Ляхы; оттуда пакы на лето Володимерю опять. Та посла мя Святослав в Ляхы: ходив за Глоговы до Чешьскаго леса, ходив в земли их 4 месяци; и в тоже лето и детя ся роди старейшее Новгородьское; та оттуда Турову, а на весну та Переяславлю, таже Турову. И Святослав умре, и яз пакы Смолиньску, а и-Смолиньска той же зиме та к Новугороду; на весну Глебови в помоч; а на лето отцемь под Полтеск, а на другую зиму с Святополком под Полтеск; ожгоша Полтеск; он иде Новугороду, а я с Половци на Одрьск, воюя; та Чернигову. И пакы и-Смолиньска к отцю придох Чернигову; и Олег приде из Володимеря выведен, и возвах и к собе на обед со отцемь в Чернигове, на Краснемь дворе, и вдах отцю 300 гривен золота. И пакы и-Смолиньска же пришед, и пройдох сквозе Половечьскыи вой, бьяся, до Переяславля, и отца налезох с полку пришедша; той пакы ходихом, том Же лете, со отцемь и со Изяславомь битъся Чернигову с Борисомь, и победихом Бориса и Олга. И пакы идолом Переяславлю, и стахом во Оброве, и Всеслав Смолнеск ожьже, и аз всед с Черниговици о двою коню, и не застахом в Смолиньске; темже путем по Всеславе пожег землю и повоевав до Лукамля и до Логожьска, та на Дрьютьск воюя, та Чернигову. А на ту зиму повоеваша Половци Стародуб весь, и аз шед с Черниговици и с Половци, на Десне изьимахом князи Асадука и Саука, и дружину их избиша; и на заутрее за Новым Городом разгнахом силны вой Белкатгина, а се мечи и полон весь от(ъ)яхом. А в Вятичи ходихом по две зиме на Ходоту и на сына его, и ко Корьдну ходих 1-ю зиму; и пакы по Изяславичих за Микулин, и не постигохом их; и на ту весну к Ярополку совкуплятся на Броды. Томже лете гонихом по Полвьцих за Хорол, иже Горошин взяша. И на ту осень идохом с Черниговци и с Половци, с Читеевичи, к Меньску; изъехахом город, и не оставихом у него ни челядина, ни скотины. На ту зиму идохом к Ярополку совокуплятися на Броды, и любовь велику створихом. И на весну посади мя отець в Переяславли перед братьею, и ходихом за Супой; и едучи к Прилуку городу, и сретоша ны внезапу Половечьскые князи, 8 тысячь, и хотехом с ними ради битися, но оружье бяхом услали наперед на повозех, и внидохом в город; толко Семцю яша единого живого, ти смерд неколико, а наши онех боле избиша и изьимаша, и не смеша ни коня пояти в руце, и бежаша на Суду тое ночи; и заутра, на Госпожин день, идохом к Беле Вежеи бог ны поможе и святая богородица: избиша 900 Половець, и два князя яша, Багубарсова брата, Асиня и Сакзя, и два мужа только утекоста; и потомь на Святославль гонихом по Половцих, и потомь на Торческый город, и потомь на Гюргев по Половцих; и пакы на той же стороне у Красна Половци победихом; и потомь с Ростиславом же у Варина веже взяхом. И потомь ходив Володимерю, паки Ярополка посадих, и Ярополк умре. И пакы по отни смерти и по Святополце на Суле бившеся с Половци до вечера, быхом у Халепа и потомь мир створихом с Тугорканом и со инеми князи Половечьскими; и у Глебови чади пояхом дружину свою всю. И потомь Олег на мя приде с Половечьскою землею к Чернигову, и бишася дружина моя с нимь 8 дний о малу (греб)лю, и не вдадуче им в острог; (съжа)ливси хрестьяных душь и сел горящих и манастырь, и рех: “не хвалитися поганым”, и вдах брату отца его место, а сам идох на отця своего место Переяславлю; и изидохом на святаго Бориса день ис Чернигова, и ехахом сквозе полкы Половьчские, не в 100 дружине, и с детми и с женами, и облизахутся на нас акы волци стояще, и от перевоза и з гор, бог и святый Борис не да им мене в користь, неврежени доидохом Переяславлю. И седех в Переяславли 3 лета и 3 зимы, и с дружиною своею, и многы беды прияхом от рати и от голода; и идохом на вой их за Римов, и бог ны поможе, избиша и, а другия поимаша; н пакы Итлареву чадь избиша, и вежи их взяхом, шедше за Голтавомь. И Стародубу идохом на Олга зане ся бяше приложил к Половцем; и на Бог идохом, с Святополком на Боняка за Рось; и Смолиньску идохом, с Давыдомь смирившеся; паки идохом другое с Воронице; тогда же и Торци придоша ко мне, ис Половець Читеевичи, идохом противу им на Сулу. И потомь паки идохом к Ростову на зиму, и по 3 зимы ходихом Смолинску; и се ныне иду Ростову. И пакы с Святополком гонихом по Боняце, ноли оли убыша, и не постигохом их; и потомь по Боняце же гонихом за Рось, и не постигохом его. И на зиму Смолинску идох, и-Смоленска по Велице дни выидох; и Гюргева мати умре. Переяславлю пришед на лето, собрах братью; и Боняк приде со всеми Половци к Кснятиню, идохом за ня ис Переяславля за Суду, и бог ны поможе, и полъкы их победихом; и князи изьимахом лепшии, и по Рожестве створихом мир с А(е) пою, и поим у него дчерь, идохом Смоленьску; и потомь идох Ростову. Пришед из Ростова, паки идох на Половци на Урубу с Святополком, и бог ны поможе; и потомь паки на Боняка к Лубьну, и бог ны поможе; и потомь ходихом в воину с Святополком; и потомь паки на Дон идохом с Святополком и с Давыдом, и бог ны поможе; и к Вы-реви бяху пришли Аепа и Боняк, хотеша взяти и, ко Ромну идох со Олгомь и з детми на ня, и они очитивше бежаша. И потомь к Меньску ходихом на Глеба, оже ны бяше люди заял, и бог ны поможе, и створихом свое мышленое. И потомь ходихом к Володимерю на Ярославця, не терпяче злоб его. А из Чернигова до Кыева нестишь ездих ко отцю, днем есм переездил до вечерни; а всех путий 80 и 3 великих, а прока не испомню менших. И миров есм створил с Половечьскыми князи без единого 20, и при отци и кроме отца, а дая скота много и многы порты свое; и пустил есм Половечскых князь лепших из оков толико: Шаруканя 2 брата, Багубарсовы 3, Овчины братье 4, а всех лепших князий инех 100; а самы князи бог живы в руце дава: Коксусь с сыномь, Аклан, Бурчевичь, Таревьскый князь Азгулуй, и инех кметий молодых- 15, то тех живы вед, исек, вметах в ту речку в Славлий; по чередам избьено не с 200 в то время лепших. А се тружахся ловы дея: понеже седох в Чернигове, а из Чернигова вышед, и д.....о лета по сту уганива(л) и имь даром всею силою кроме иного лова, кроме Турова, иже со отцемь ловил есм всяк зверь. А се в на бога укладеть; аз человек грешен есмь паче всех человек. Послушах сына своего, написах ти грамоту: аще ю приимеши с добромь, ли с поруганьемь, свое же узрю на твоемь писаньи.

 

Чернигове деял есм: конь диких своими рукама связал есмь в пушах 10 и 20 живых конь, а кроме того же по Роси ездя имал есм своима рукама теже кони дикие. Тура мя 2 метала на розех и с конем, олень мя один бол, а 2 лоси, один ногами топтал, а другый рогома бол, вепрь ми на бедре мечь оттял, медведь ми у колена подклада укусил, лютый зверь скочил ко мне на бедры и конь со мною поверже; и бог неврежена мя съблюде. И с коня много падах, голову си розбих дважды, и руце и нозе свои вередих, в уности своей вередих, не блюда живота своего, ни щадя головы своея. Еже было творити отроку моему, то сам есмь створил, дела на войне и на ловех, ночь и день, на зною и на зиме, не дая собе упокоя; на посадникы не зря, ни на биричи, сам творил что было надобе, весь наряд и в дому своемь то я 6 творил есмь; и в ловчих ловчий наряд сам есмь держал, и в конюсех, и о соколех и о ястрябех; тоже и худаго смерда и убогые вдовице не дал есм силным обидети, и церковнаго наряда и службы сам есм призирал. Да не зазрите ми, дети мои, ни ин кто, прочет, не хвалю бо ся ни дерзости своея, но хвалю бога и прославьляю милость его, иже мя грешнаго и худаго селико лет сблюд от тех час смертных, и не ленива мя был створил, худаго, на вся дела человечьская потребна. Да ею грамотницю прочи-таючи, потъснетеся на вся дела добрая, славяще бога с святыми его. Смерти бо ся, дети, ре бояще, ни рати, ни от звери, на мужьское дело творите, како вы бог подасть; оже бо яв от рати, и от звери, и от воды, от коня спадаяся, то никтоже вас не можеть вредитися и убити, понеже не будет от бога поведено; а иже от бога будет смерть, то ни отець, ни мати, ни братья не могуть отьяги, но оче добро есть блюсти, божие блюденье леплее есть человечьскаго. О многострастный и печалны аз много борешися сердцемь, и одолевши, душе, сердцю моему, зане, тленьне сущи, помышляю како стати пред страшным Судьею, каянья и смеренья не приимшим межю собою. Молвить бо иже: бога люблю, а брата своего не люблю, ложь есть; и пакы: аще не отпустите прегрешений брату, ни вам отпустить отець вашь небесный. Пророк глаголеть: не ревнуй лукавнующим, ни завиди творящим безаконье; что есть добро и красно, (но еже жити) братья вкупе!. ........... Но все дьяволе наученье! то бо были рати при умных дедех наших, при добрых и при блаженых отцих наших; дьявол бо не хоче(т) добра роду человеческому, сваживаеть ны. Да се ти написах, зане принуди мя сын мой, егоже еси хрстил, иже то седить близь тобе, прислал ко мне мужь свой и грамоту, река: ладимъся и смеримся, а братцю моему суд пришел; а ве ему не будеве местника, но възложиве на бога, а станут си пред богомь; а Руськы земли не погубим. И аз видех смеренье сына своего, сжалихся, и бога устрашихся, рекох: он в уности своей и в безумьи сице смеряеться.

 

Історія України в документах і матеріалах.—Т. 1.—С. 213—217.

 

Документи взято з хрестоматії з історії України для студентів вузів Укладачі: Б.І.Білик, Л.В.Дячук, Я.С Калакура, С.М.Клапчук, А.П.Конашевич, В.С.Крижанівський, В.Є.Кругляков, В.Я.Мельник, В.Ф.Остафійчук, В.В.Пилипенко, Д.Ф.Розовик, Н.В.Терес, В.І.Червінський, М.М.Ющенко. К.: ІСДО, 1993. - 376 с.

 

http://www.history.univ.kiev.ua/ukrbooks/pervisn.htm

 (голосів: 2)

Автор: Admin 19 грудня 2007 | Переглянуто: 2628 | Коментарів: 0 | Друкувати
  Популярні
  Опитування
Чому українці часто соромляться визнавати себе українцями?
Бо не знають своєї історії
Тому що українці це виключно злочинці, повії та інші маргінали
Бути росіянином, поляком чи американцем більш престижно
Loading
  Вхід на сайт
ПЕРЕКЛАДАЧ ОНЛАЙН
Copyright © 2005-2017 by Mykola Vitenko
Прикарпатський порталНовиниПогодаАвто Спорт Реферати Аукціон ТуризмМобільний світФорумОголошенняКаталогРекламаГороскопиПошта РоботаЧатиМагазинФiнансиПошукКомп'ютериЛистівкиЗнайомстваБлогиАнекдотиМузикаФотоРадіоМистецтвоХобіРозсилкиРайониВідеоАкціїТелегiдБiблiотекаIсторiяМагазиниТоп 100ЩоденникиПрограмиУкраїнський проектПрикарпатська ледіУкраїнський жіночий порталНерухомість ПрикарпаттяПортал українських колекціонерів УКРАЇНСЬКИЙ ЧОЛОВІЧИЙ ПОРТАЛКОМПЮТЕРНА УКРАЇНАMAN.IF.UAУкраїнська хатаТУРИСТИЧНИЙ ПОРТАЛ